2012. február 12., vasárnap

Cangjang Gjaco, a VI. Dalai Láma szerelmes versei 3.

Kedves művészetkedvelő blogfigyelők!

Új irodalmi sorozatunk ismét folytatódik! Cangjang Gjaco, a kicsapongó életmódjáról híres, fiatalon elhunyt VI. Dalai Láma (1683-1706) költeményeiből adjuk közre a harmadik verscsokrot, Rab Zsuzsa magyar fordításában. További kellemes olvasást a tibeti irodalom gyöngyszemeihez! Természetesen: folytatjuk!

Hajni


41

Fogyó s növő hold sarlója
hasonló, de míg az egyik
a másikból megszületik:
szétlapul a holdlakó nyúl.

42

Elfogy a hold egyik fele,
majd a fogyó hold növekszik.
A telihold hoz szerencsét,
holdteltével járok hozzád.

43

Föld-királya hegy, Szuméru!
Állj örök-romolhatatlan!
Körbejár a hold is, nap is,
utamat ők vezéreljék!

44

A növő hold harmadnapon
fénylő-fehér leplét ölti.
Ígérj csak egy fénylő éjjelt,
mely teliholdként sugárzik.

45

Ó, te Szent Tan-oltalmazó,
gyémánt jogarú Legfelső!
Ha van olyan varázserőd,
híveidet oltalmazzad!

46

A kakukk első szavára
olvadt a föld, illatozott.
Hogy először megláttalak,
testem-lelkem fagya olvadt.

47

Ha nem gondolsz az elmúlásra,
ostoba vagy,
még ha másban okos is.

48

Etess ebet, tigriskutyát,
bármi fajta is, kezes lesz.
Házad nösténytigrisének
adhatsz bármit, kezedbe mar.

49

Ismerem jól gyönge testét,
lelke röptét föl nem mérem.
Pedig porba rajzolt ábrán
mérhetem a csillagpályát.

50

Sűrű rengeteg sötétjén,
Déli Völgyben van találkánk!
Csak a beszélő papagáj
tudná titkunk kifecsegni.
Beszélő papagáj, kérlek,
keresztúton ne árulj el!

51

Lhásza sűrű tömegében
földjeim a legszebbek.
Ez a felém tartó lányka,
ő is földemnek szülötte.

52

Te szakállas sárga kutya,
ki embernél okosabb vagy!
Éji utam el ne áruld,
s azt se: hajnalban tértem meg!

Szeretőt keresni mentem,
lehullott a hó hajnalra.
Nevem, fent a palotámban:
Tudást Őrző Tiszta Tenger.

Ha Lhászában lent csavargok,
ott úgy hívnak: vidám legény.
Titkom minek rejtegessem?
A hó rávall lépteimre.

53

Ő fejékét felkötötte,
hátra varkocsát vetette.
- Szerencse kísérjen - mondta.
- Boldogan élj - válaszoltam.
- Búsulok utánad - mondta.
- Visszatérek - azt feleltem.

54

Gyönge testű, aluvó lány,
hajlik-e a szíved hozzám?
Igaz szívem megcsalod-e,
hogy elrabold drága kincsem?

55

Fehér gém, add kölcsön nekem
erejét te gyors szárnyadnak!
Nem maradok messzi tájon:
más alakban visszatérek.

56

Holtotokban, a pokolban
tetteitek megméretnek
a Törvény Királya által.
Ott magát ki-ki meglátja.
Győzedelmesek legyetek!

57

A jós nyíl a célba talált,
a nyílhegy a földben maradt.
Szelíd szeretőt találtam,
szívem most már övé marad.

58

Kelet-India pávája
s Kong-béli völgy papagája
ha más földön születtek is,
szent Lhászában találkoztak.

59

Amit felőlem pusmognak,
színigaz, megvallom titkon.
Sebes lépteim nyomai
lányok házába vezetnek.

60

A fűz madárkát szeretett,
a madárka meg a fűzfát.
Szeretetre hogyha lelnek,
sas nem választja el őket.

61

Túl sokat kérdeztem én már
ifjú, rövid életemben.
Következő életünkben
vajon megtaláljuk egymást?

62

Te papagáj, te szószátyár,
kérlek téged, hallgass el már!
Széphangú hugod, a rigó
dalra készül a füzesben.

63

Őrjöngő, vad sárkánydémon
őriz téged szakadatlan.
Meglásd, mégis leszakítlak,
édes alma, érett alma!

64

Vagy: jobb meg sem látni téged,
hogy szívem el ne veszítsem,
vagy: mégjobb kerülni téged -
hűtlenséged ne emésszen.

/Fordította: Rab Zsuzsa/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése